Actueel

Het Platform Makers heeft namens de bij haar leden aangesloten muziekauteurs (componisten en tekstschrijvers) een klacht tegen de publieke omroep ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Het Platform Makers heeft namens de bij haar leden aangesloten muziekauteurs (componisten en tekstschrijvers) een klacht tegen de publieke omroep ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Componisten en tekstschrijvers die in opdracht van de publieke omroep liedjes, tunes of jingles schrijven, worden de afgelopen jaren steeds vaker verplicht eenderde van hun auteursrecht (het muziekuitgave-deel) weg te tekenen. De omroep maakt daarbij gebruik van muziekuitgeverij Crossmex (voorheen Crossmedia). Het is bovendien bij de publieke omroep steeds gebruikelijker geworden dat componisten gedwongen worden een zogenaamd ‘kick-back’-contract te accepteren. Hierdoor moet men bovenop het uitgavedeel een substantieel gedeelte van het auteursdeel van BUMA-inkomsten aan de uitgeverij (en zo de omroep zelf) terug betalen. Dit percentage kan oplopen tot 80% van het auteursrecht. Opvallend in de Crossmex-contracten is daarnaast dat vaak niet alleen het auteursrecht, maar ook het naburig recht, indien van toepassing, moet worden overgedragen. Dit is uiterst ongebruikelijk in muziekuitgavecontracten; mede omdat een muziekuitgever traditioneel (en bij ons weten nog steeds gebruikelijk) muziekauteursrechten (en geen naburige rechten) exploiteert. Naar aanleiding van diverse kamervragen liet het nieuwe kabinet op verschillende momenten weten deze gang van zaken “onwenselijk” te vinden, maar er niet tegen te kunnen optreden. Of de publieke omroep misbruik maakt van haar machtspositie is volgens de minister aan de NMa om te bepalen. Het Platform Makers, het samenwerkingsverband van beroepsorganisaties en vakbonden voor auteurs en uitvoerend kunstenaars, diende daarom deze week een klacht tegen de publieke omroep in bij de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit). Dat de publieke omroepen een machtspositie hebben staat vast: de NPO beslaat een zeer groot gedeelte van de mediamarkt en is daarbinnen een zeer grote opdrachtgever. De omroepmarkt is uiteraard een deelmarkt van de totale markt voor muziek, maar heeft binnen de totale muziekmarkt een leidende rol. De publieke omroep verkeert immers als opdrachtgever in de uitzonderlijke positie dat zij in staat is zelf te bepalen hoeveel “airplay” een muziekwerk gedurende een bepaalde periode zal krijgen. Aangezien airplay voor de gehele Nederlandse muziekmarkt een grote bepalende factor is voor succes vergroot dit de al aanzienlijke machtspositie van de omroep. Door deze positie is de omroep in staat onredelijke leveringsvoorwaarden op te leggen. In het geval van muziekauteurs legt de publieke omroep veel verdergaande voorwaarden op dan in de muziekmarkt gebruikelijk zijn en als redelijk kunnen worden beschouwd.